Εκτύπωση

21 Μαρτίου 2019

Τρεις παγκόσμιες τάσεις στην παραγωγή και στην κατανάλωση κρασιού


Η αίθουσα γευσιγνωσίας στο forum του Prowein ήταν γεμάτη στις 17 Μαρτίου. Τις μελλοντικές τάσεις στη βιομηχανία οίνου, παρουσίασε η Αμερικανίδα Σομελιέ και δημοσιογράφος Paula Redes Sidore (Weinstory) και ο βρετανός κριτικός Stuart Pigott.

Και οι δυο αναφέρθηκαν στις σύγχρονες εξελίξεις για τους αμπελώνες, είτε όσον αφορά την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ή τις ποικιλίες Chenin και Gamay καθώς και στις νέες καταναλωτικές τάσεις με την προώθηση των κρασιών σε συσκευασίες με κάνουλα.

 

Οι αναγκαίες προσαρμογές του αμπελώνα στις κλιματικές αλλαγές

"Η αλλαγή του κλίματος είναι ίσως το φαινόμενο που έχει επί του παρόντος τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στον αμπελώνα", ανέφερε η Paula Redes Sidore. Για τους αμπελώνες οι λύσεις προσαρμογής δεν αφορούν αναγκαστικά την τεχνολογική καινοτομία, αλλά την παράδοση του κρασιού. Η δημοσιογράφος φέρνει ως παράδειγμα την προγονική τεχνική της εγκατάστασης διαφορετικών ποικιλιών σταφυλιών σε αμπελοτεμάχια. "Αυτή η πρακτική επιτρέπει να αντιπροσωπευτούν η ποικιλομορφία του terroir, δίνοντας παράλληλα ευελιξία στον οινοποιό σύμφωνα με τις συνθήκες κατά τον τρύγο. Είναι ένα δίχτυ ασφαλείας ", τονίζει η Paula Redes Sidore.

Για τον Stuart Pigott, η προσαρμογή στην αλλαγή του κλίματος μπορεί να γίνει με την διερεύνηση του παρελθόντος, αλλά και με την φύτευση σε υψόμετρο. "Σε όλους τους αμπελώνες, πρέπει να αναζητήσουμε υψηλότερα υψόμετρα, αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη φρεσκάδα και την ελαφρότητα του στυλ του κρασιού", αναφέρει ο κριτικός της Αγγλίας. Αν και αναγνωρίζει ότι αυτή η αύξηση σε υψόμετρο έχει μειονεκτήματα (φτωχά εδάφη ρηχά και ξηρά, προβλήματα καθίζησης), πιστεύει ότι τα υψηλότερα υψόμετρα μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο για παγετούς και ασθένειες (λόγω των συνθηκών των δυνατών ανέμων).

 

Η μόδα για ποικιλίες gamay και chenin blanc

"Οι ποικιλίες Chenin blanc και gamay είναι τα πιο όμορφα δίδυμα του 21ου αιώνα", ανέφερε ο Stuart Pigott. Και οι δυο ποικιλίες είναι υποτιμημένες και παρεξηγημένες, αλλά ξανακερδίζουν την προηγούμενη δόξα τους. Ο Άγγλος κριτικός επικαλέσθηκε την εμπειρία του από τη Νέα Υόρκη σε μοντέρνα winebars, όπου ο κατάλογός τους ουσιαστικά αποτελείται από αυτές τις δύο ποικιλίες, που παρουσιάζονται στη μια σελίδα του καταλόγου και οι άλλες ποικιλίες παρουσιάζονται όλες μαζί σε μια ξεχωριστή σελίδα.

Τονίζοντας ότι οι οινοπαραγωγοί τείνουν να υιοθετούν χαμηλότερες αποδόσεις, η ποικιλία gamay "βελτιώνεται με την αύξηση της θερμοκρασίας, και το σταφύλι εξακολουθεί να καταφέρνει να έχει μέτρια επίπεδα αλκοόλ και να διατηρεί την οξύτητά του. Το αντίθετο δηλαδή του Pinot Noir, " αναφέρει ο Stuart Pigott. Η ποικιλία chenin κυκλοφορεί στα κοινωνικά δίκτυα με το σύνθημα «#chenincheninchenin».

 

"Ναι μπορούμε": η ανάπτυξη νέας συσκευασίας

"Πρέπει να αντιληφθούμε το κρασί σε δοχείο με κάνουλα, ως κρασί σε μια νέα μορφή συσκευασίας. Η συσκευασία αλουμινίου είναι μια εναλλακτική λύση, δεν είναι μια αντικατάσταση του γυάλινου μπουκαλιού", επισημαίνει η Paula Redes Sidore. Επικαλούμενη ένα γερμανικό Riesling της Finest Food Factory και ένα Pinot Noir από το Όρεγκον της Union Wine Company, η σομελιέ τονίζει ότι τα κτήματα τοποθετούνται στην αγορά με την παραγωγή οίνων ποιότητας σε συσκευασίες με κάνουλα.

Πέρα όμως από την παραδοσιακή κουλτούρα της εμφιαλωμένης κατανάλωσης κρασιού, "τα επιχειρήματα κατά των συσκευασιών αλουμινίου με κάνουλα είναι περιβαλλοντικά (ειδικά για την εξόρυξη αλουμινίου)", τονίζει ο Stuart Pigott. Όμως "αυτή είναι μια τάση που αυξάνεται μεταξύ των νέων Αμερικανών καταναλωτών, τους millennials. Για αυτούς, το πλεονέκτημα είναι πρακτικό. Μπορούν να μεταφέρουν κρασί όπου δεν το περιμένεις, ούτε καν επιτρέπεται ". Και για τους δύο ερευνητές τάσεων, οι συσκευασίες αυτές συμβολίζουν επίσης την επιθυμία του καταναλωτή να κατεβάσει το κρασί από το βάθρο του, καθιστώντας το πιο προσβάσιμο και ελκυστικό.